Uusi Linde E16 käytännön testauksessa DB Schenkerillä

Suuret määrät vaativat korkean suorituskyvyn
Kolme Linde-teollisuustrukkia käytössä DB Schenkerillä

DB Schenkerillä Saksan Schweinfurtissa päivittäiseen rutiiniin kuuluu jatkuvaa lastausta, purkamista ja uudelleenlastausta. Suuret käsittelymäärät ja tiukat aikataulut ovat sääntö eivätkä poikkeus tässä valtavassa logistiikkaterminaalissa. Tämä on erittäin haastava skenaario trukeille, joiden täytyy tarjota huipputason suorituskyky, ketteryys ja kestävyys. Se on siis täydellinen tilaisuus uudelle Linde E16:lle todistaa kykynsä.

Jossain päin Etelä-Saksaa joku tilaa verkosta lepotuolin. Asiakkaalla on mielessä rentoutuminen, mutta toisaalla Etelä-Saksassa uuden tuolin (ja tuhansien muiden tavaroiden) myötä käynnistyy kiivas tapahtumasarja. ”Jos haluat rentoutua, olet väärässä paikassa”, Thomas Gundel vitsailee vierailumme aikana DB Schenkerin siirtokuormausterminaalissa Schweinfurtissa. Maineikas logistiikkayritys käsittelee noin 5000 neliömetrin varastossaan valtavat määrät tavaraa joka päivä. ”Voimme käsitellä 24 tunnin sisällä 800–1000 tonnia tavaraa. Lepotuoleja, leluja, paloposteja... Käsittelemme pitkälti kaikkea, mikä mahtuu lavalle”, terminaalipäällikkö kertoo. ”Sijaintimme ansiosta olemme todellinen logistiikan solmukohta Schweinfurtissa!”

Aika ryhtyä toimiin

Perjantai kello 15: Jos vielä ei ollut selvää, mitä Gundel tarkoittaa solmukohdalla, se varmistuu päivän toisena huippuaikana. ”Ensimmäinen ruuhka-aikamme on aikaisella työvuorolla, kun ajoneuvomme palaavat 40 logistiikkakeskuksesta ja toimittavat alueelle tulevat tavarat. Henkilöstömme purkaa peräkärryjen ja vaihtokorien kuormat trukeilla ja kuljettaa tavarat kahdelle purkuvyöhykkeelle”, hän selittää. Sitten on nopeiden lavansiirtotrukkien vuoro kuljettaa tavarat asiaankuuluviin siirtopisteisiin. Kuljettajat lastaavat ajoneuvot pieniä paikalliskuljetuksia varten suurimmaksi osaksi itse, kun taas DB Schenkerin tiimi suorittaa lastauksen raskaita paikalliskuljetuksia varten trukeilla. Tällainen prosessi on käynnissä, ”mutta meidän pitää iltapäivällä käsitellä vielä suurempia määriä”, Gundel korostaa. Ja kun tavaroita on käsiteltävänä paljon, laitteiston pitää tietenkin pysyä tahdissa sekä suorituskyvyn että turvallisuuden suhteen.

Erilaiset Linde MH -trukit kuljettavat tavaroita DB Schenkerin varastossa.
Thomas Gundel, terminaalipäällikkö, DB Schenker Schweinfurt
Toimipaikkamme on ollut pelkkää Lindeä jo monen vuoden ajan. Käytössämme on yksitoista Linde E16 -trukkia tavaroiden lastaukseen, joten halusimme tietenkin oppia lisää luotetun työjuhtamme uusimmasta sukupolvesta.

Thomas Gundel, terminaalipäällikkö, DB Schenker Schweinfurt

Selkeät parannukset

DB Schenker on jo saanut erinomaisia kokemuksia Linde MH:n teollisuustrukeilla kummallakin osa-alueella. He ovat testanneet syyskuusta 2024 alkaen seuraajaa tutulle 386-sarjalle. Jo muutaman ensimmäisen viikon jälkeen oli selvää, että uudessa mallissa on kaikki, mitä trukilta tarvitaan. Vuoropäällikkö Sarah Benz on erityisen vaikuttunut parannetusta näkyvyydestä, joka on pääasiassa kapeamman A-pilarin ja sisäkkäisten mastoprofiilien ansiota: ”Kun trukit tarjoavat selkeämmän näkymän, työskentely on vähemmän stressaavaa ja turvallisempaa, erityisesti illalla tai kun ympärillä on paljon ihmisiä.” Lisäksi kolmipyöräiset trukit tarjoavat mainion ohjattavuuden Linden kääntöpöydän tapaan toimivan akselin ansiosta sekä vaikuttavan suorituskyvyn tehokkailla asynkronisilla moottoreillaan. Tämä kaikki parantaa käsittelykapasiteettia.

Sarah Benz, vuoropäällikkö, DB Schenker, Schweinfurt
Trukkia ajaessa voi tuntea, kuinka se suorittaa kaikki liikkeet juuri halutulla tavalla.

Sarah Benz, vuoropäällikkö, DB Schenker, Schweinfurt

Jatkuva teho litiumionitekniikalla

Kun keskustellaan käsittelyn suorituskyvystä, oikean energiajärjestelmän kysymys seuraa heti perässä. Thomas Gundel korostaa, että, Schweinfurt noudattaa tässä selkeää linjaa. Vuodesta 2023 lähtien lyijyakkutekniikka on vaihdettu toimipaikassa kokonaan tehokkaisiin ja moderneihin litiumioniakkuihin . ”Tämä on meille huippuvaihtoehto. Kun käytimme vielä lyijyakkuja, niitä piti ladata kolme kertaa päivässä. Tähän meni liikaa arvokasta aikaa ja huolto vaati valtavasti vaivannäköä. Nyt samalla litiumioniakulla voi suorittaa kaikki kolme työvuoroa myös intensiivisessä käytössä”, Gundel kertoo.

DB Schenkerin työntekijä peruuttaa Linde E16 -sähkötrukilla

Käyttövalmis konsepti parantaa monipuolisuutta

Halliin on asennettu useita Linde-latureita säännöllistä välilatausta varten, jotta työntekijät voivat ladata trukkejaan tauoilla. Roberto Truthän, joka on vastuussa Schweinfurtin käsittelyterminaalista Linde MH:n verkostokumppani Ernst Müller Fördertechnikillä, kertoo toisesta hyödystä uudella Linde E16:lla : ”Näillä trukeilla voi vaihtaa litiumioni- ja lyijyakkujen välillä ilman mitään muutoksia.” Tämä on vahva argumentti DB Schenkerillä. Thomas Gundel: ”Tilaustilanteesta riippuen meidän pitää reagoida hyvin nopeasti ja usein lainata laitteita alueen toiselle toimipaikalle, missä käytetään vielä lyijyakkuja. Tämän Linde-konseptin ansiosta uuden Linde E16:n akun voi yksinkertaisesti vaihtaa käyttövalmiilla toimintaperiaatteella. Litiumioni ulos, lyijy sisään ja menoksi.”

Uskomattoman sulavaa ajamista

Trukin kuljettaja ohjaa Linde E16:nsa vaihtokoriin. Terminaalipäällikkö Thomas Gundel kommentoi: ”Lastausalustan teräksinen ramppi on hieman kalteva. Jos siihen ajaa nopeasti, voi kuulua kova ääni.” Yllättäen tärinä ei tunnu haittaavan vuoropäällikkö Johnnie Wilsonia: ”Uudessa trukissa iskut eivät saavuta kuljettajan istuinta, ja niitä voi hädin tuskin tuntea. On hienoa, kun selkä ei ole kipeä kuuden tai seitsemän tunnin vuoron jälkeen.”

Pääsyy tähän on nerokas vaimennuskonsepti uusimman sukupolven Linde-trukeissa. Masto, käyttöakseli ja ohjausakseli on nyt täysin erotettu rungosta elastomeerisillä rengaslaakereilla. Mallit ovat saatavilla myös ilmajousitetulla kuljettajan istuimella (kuten DB Schenkerillä), mikä parantaa ergonomiaa entisestään.

Turvallisuus

Palataan taas lepotuolin ja rauhallisuuden aiheisiin. Kello on 15.30, ja terminaalissa on noin 15 henkeä. Tästä huolimatta Thomas Gundel vaikuttaa rauhalliselta. Hän osoittaa huomioliivissään olevaa pientä laitetta: ”Olemme käyttäneet Linde Safety Guardia vuodesta 2023. Kaikki saavat poikkeuksetta kannettavan yksikön, mukaan lukien ulkoisten kuljetusyritysten kuljettajat. Niiden kanssa toimivat trukkiyksiköt asennetaan trukkeihin.” Jos trukit päätyvät liian lähelle ihmisiä tai muita trukkeja, Linden järjestelmä antaa kaksisuuntaisen varoituksen.

Huippunopeutta myös alennetaan automaattisesti ajettaessa sisään peräkärryihin ja vaihtokoreihin. Ja viimeisimpänä muttei vähäisimpänä hallin kahden osion siirtymäkohtaan pysyvästi asennettu BlueSpot laukeaa, kun teollisuustrukki lähestyy.

Linden järjestelmän käyttöönotosta lähtien hallissa ei ole tapahtunut yhtään teollisuustrukkionnettomuutta.

Thomas Gundel, terminaalipäällikkö, DB Schenker Schweinfurt

Sopiva ratkaisu

Schweinfurtissa on nyt ilta. Halli on hiljalleen tyhjentynyt, ja sitä valmistellaan seuraavaan työvuoroon. Thomas Gundelin työpäivä on myös pian päättymässä. On lopputuleman aika: ”Kuten voitte nähdä, täällä on aika hektistä. Siksi on hyvä tietää, että mikään ei ole tulessa ja että kaikki laitteet toimivat täysin yhdessä. Palvelun laatu vastaa trukkien laatua ja niiden suorituskyky vastaa vaatimuksiamme. Uusi Linde E16 on tästä loistava esimerkki.”

DB Schenkerin työntekijä peruuttaa Linde D12 HP SP:llä pois lastausrampilta

DB Schenker

DB Schenker on johtava kansainvälinen logistiikkapalveluiden tarjoaja, jolla on noin 71100 työntekijää ja 1850 toimipistettä ympäri maailman. Schweinfurtin logistiikkaterminaalissa noin 35 työntekijää työskentelee kolmessa työvuorossa ja käsittelee noin 800 tonnia tavaraa päivittäin. Yritys käyttää yksinomaisesti Linde MH:n teollisuustrukkeja. Toimipaikan kalustoon kuuluu yksitoista Linde E16 -trukkia litiumioniakuilla, yksitoista nopeaa Linde T20- tai T20 SF -trukkia sekä D12 HP SP -trukkeja . Nurembergissä toimiva Linde-verkostokumppani Ernst Müller Fördertechnik on toiminut päämyyjänä DB Schenkerille useita vuosia. Tiimi tarjoaa DB Schenkerille kattavaa tukea ympäri Saksaa. Schweinfurtin toimipaikalle huoltoa ja kunnossapitoa tarjoaa paikallinen haara Suffel Fördertechnik GmbH & Co. KG.